MICIMACKÓ ÖNISMERETI KLUB
Aranka képeslapküldője
 
A nap fotója puzzle
 
Menü
 

Bejelentkezés
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 
Micimackó története
 
Micimackó kuckója Élménynapló
 
Mentálhigiéne
 
Kalandtúra
 
Kreativitást fejlesztő online játékok
 
Adventurous journey/Kalandos utazás
 
PUZZLE-im
 
hungaroo.com A MAGYAR LINKJEGYZÉK
 
Pszichológia
 
Játékos Önismeret - módszertan
 
lll
Tartalom
 
Hogyan kommunikálok?

Téma:

 

„Hogyan kommunikálok?”

 

 Didaktikai megvalósítás:

 

Az önismereti csoport harmadik foglalkozása nagyon jó alap arra, hogy a kommunikáció kerüljön előtérbe - hiszen a kommunikáció a kölcsönös elfogadás légkörében jobban létrejöhet és jobban megtanulhatóvá válik. Fontos fejleszteni ezt a képességet, mert ha valaki önmagát ki tudja fejezni és másokkal kapcsolatot tud teremteni - akkor az hozzájárul egészséges öntudata fejlődéséhez. A foglalkozást célszerű két 40 perces blokkra bontani, melynek első felében a verbális kommunikációra a második felében pedig a nonverbális kommunikációra fektetünk hangsúlyt a fennmaradó 10 percben pedig lezárjuk a csoportfoglalkozást egy rövid emlék – képpel ami tartalmazhat verbális és nem verbális elemeket is.

Az első negyven perces blokkban kerüljön előtérbe a verbális kommunikáció témakörén belül a tanulók észlelési és figyelem – összpontosítási képessége. A saját tapasztalatuk útján jöjjenek rá, hogy van számos olyan kommunikációs nehézség, mely az egyes kijelentések és cselekvések eltérő észleléséből és azoknak eltérő értelmezéséből adódik. Elsőként kérjük meg a gyermekeket, hogy üljenek csendben, hunyják be a szemüket és összpontosítsanak a termen kívüli zajokra egy – két perc után kérdezzük meg, ki mit hallott; utána pedig a szobán belüli zajokra fordítsák a figyelmüket, amit szintén beszéljünk meg. Utána készítsünk „sajtos szendvicset”. Hogy miért is? Hogy ráébresszük a gyermekeket és önmagunkat is a kijelentéseink többértelműségére és határozatlanságára. Amire szükségünk lesz: egy zsemlye, kés, nagyobb darab sajt, margarin vagy vaj. Rendezzük el az asztalon az anyagokat úgy, hogy mindenki jól lássa azokat, majd magyarázzuk el a helyzetet: „Képzeljétek el, hogy én egy Marslakó vagyok. Épp most csöppentem ide a Földre és hosszú utazás van mögöttem. Farkaséhes vagyok, azt hallottam, hogy errefelé sajtos szendvicset esznek az emberek. Már meg is vettem hozzá mindent. De az a problémám, hogy nem tudom, miként is kell elkészíteni a sajtos szendvicset. El tudjátok magyarázni nekem?” Ezután kövessük a gyermekek által adott utasításokat szó szerint, de lehetőleg másként, mint ahogy a beszélő gondolta. ( Például, ha valaki azt mondja: „Vedd a kezedbe a kést” – akkor a kés pengéjénél fogjuk meg. Vagy a „Vágd ketté a zsemlyét” utasításra vágjunk le egy szeletet a végéből. ) Majd miután elkészült a „szendvicsünk” kérdezzük meg a gyermekeket: „Miért értettelek félre benneteket? – Én mindig pontosan követtem az utasításaitokat!” Beszéljünk még arról, milyen félreértésekkel találkoztak már otthon vagy az iskolában és ezek hogyan végződtek. ( Walker, J., 1997 )

A következő 40 perces blokkban az önkifejezés nonverbális módjával ismerkednek a tanulók, cél, hogy fogékonyabbá váljanak a nem verbális kifejezésformák iránt.

Elsőként a csoportban alakuljanak párok, majd beszéd nélkül egymás hátára írjanak vagy rajzoljanak üzenetet és találják ki miről van szó. Majd közösen kerüljön sor a gyakorlat megbeszélésére. ( Walker, J., 1997 ) Utána pedig a „szavak nélküli irányítás” vegye át a főszerepet. Az eszközök amelyekre szükség van: kis papírlapok amelyekre utasítások vannak írva ( pl.: adj egy pohár vizet, kérj valakitől ceruzát stb. ) A játék a következőképpen zajlik: az önként jelentkező párok közül az egyik megkapja a cédulán lévő feladatsort amit gesztusokkal, mimikával kell úgy elmutogatni a társának, hogy az megértse és megcsinálja azt. Az irányított és a többiek átélik, hogy milyen nehéz az élőbeszédet nélkülözni, hiszen nagyon kell figyelniük és a képzeletükkel kiegészítve képesek csak az utasítások megértésére. Az irányító szerepében lévő gyermek pedig átéli a megmutatkozást, a „meg értve lenni” illetve „nem megértve lenni” állapotot. A társak felől kapott megértés hiánya pedig újabb és újabb ötleteket hoz elő belőle. Így szereznek a nonverbális kommunikáció olvasásában jártasságot a gyermekek. ( Kósáné, 1996 )

Miután megbeszéltük a „szavak nélküli irányítás” élményeit, a foglalkozást zárjuk verbális vagy nonverbális visszajelzéssel, ami minimum 10 perc időtartamú legyen.

 

HÍVÓSZAVAK

Figyelem, megértés.

Hogyan tudok odafigyelni arra, amit mások mondanak nekem? Legyen adekvát ( a helyzethez illő ) a kommunikációm.

Váratlan helyzetek – Érzelmi változások.

 
 
Látogatóim száma
Indulás: 2006-04-30
 
Szótár

 
Kedvcsináló

 Új:

Játékos Önismeret - módszertani anyag pedagógusoknak és minden érdeklődőnek.

És még sok érdekesség.... HAMAROSAN!

 

Sziasztok! A Moobius pályázatán elindult két regényem. Kérlek támogass! Bõvebb információt itt olvashatsz. Katt rám.    *****    Sziasztok! A Moobius pályázatán elindult két regényem. Kérlek támogass! Bõvebb információt itt olvashatsz. Katt rám.    *****    Debrecen Nagyerdõaljai, 150m2-es alapterületû, egyszintes, 300m2-es telken, sok parkolós családiház eladó 06209911123    *****    RELIGIO-PORTAL /// NE FÉLJ, CSAK HIGYJ! ///RELIGIO-PORTAL /// NE FÉLJ, CSAK HIGYJ! ///RELIGIO-PORTAL    *****    PREKAMBRIUM //// A TUDÁS BIRODALMA    *****    PREKAMBRIUM //// A TUDÁS BIRODALMA    *****    Lakatos munka- Épületlakatos munka- Haidekker kerítés - Haidekker kapu- Teraszkorlát- Lakatos munka szerelés- Hullámrács    *****    Itachi Shinden második fejezet!! - ÚJ FEJEZET - Felkerült a könyv második harmada!! Konoha.hu - KATT!! KATT! KATT!! KATT    *****    Pont ITT Pont MOST! Pont NEKED! Már fejlesztés alatt is szebbnél szebb képek! Ha gondolod gyere less be!    *****    Kedves Csokoládé kedvelõk! Segítségeteket kérném a kérdõívem kitöltéséhez! Témája a CSOKOLÁDÉ MÁRKÁK! Köszön    *****    Mindig tudnod kell, melyik kikötõ felé tartasz. - ROSE HARBOR, a mi városunk - FRPG    *****    A boroszkányok gyorsan megtanulják... Minden mágia megköveteli a maga árát. De vajon mekkora lehet ez az ár? - FRPG    *****    Alkosd meg a saját karaktered, és irányítsd a sorsát! Vajon képes lenne túlélni egy ilyen titkokkal teli helyen? - FRPG    *****    why do all monsters come out at night - FRPG - Csatlakozz közénk! - Írj, és éld át a kalandokat!    *****    Aki szörnyekkel küzd, vigyázzon, nehogy belõle is szörny váljék. S ha hosszasan tekintesz egy örvénybe, az örvény vissza    *****    Rose Harbor, ahol a tenger suttog és a múlt sosem tûnik el teljesen. - FRPG - csatlakozz közénk te is :)    *****    Egy kikötõ, ahol minden hullám egy új kezdetet ígér. Rose Harbor, több mint egy város, egy világ a világ mögött.    *****    Rose Harbor – kisvárosi báj, nagy titkokkal - légy részese te is ennek a kalandnak :) - FRPG    *****    Óceán, erdõ, csillagfény – minden ösvény Rose Harborba vezet - aktív FRPG közösség    *****    Itachi Shinden 1. kötet Magyarul elérhetõ a konoha.hu -n. Nézzetek be! *** Itachi Shinden 1. kötet Magyarul elérhetõ!!!